کالای اصل در مقابل کالای تقلبی

در این مقاله سعی شده است که به پیامدهای مخرب تجارت محصولات تقلبی از بعد ملی و بین المللی پرداخته شود.

 

بعد ملی : با خرید کالاهای تقلبی موجب زیان به خودتان و هموطنانتان  نشوید.

در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات بازار کشور ما، حضور حجم وسیعی از محصولات تقلبی در دسترس مردم می باشد که مصرف کنندگان آگاهانه یا ناآگاهانه اقدام به خرید آنها می کنند. این مسأله به طور همزمان فشار زیادی هم به تولید کنندگان داخلی و هم به واردکنندگان محصولات اصل خارجی وارد می کند. گذشته از نقش دولت در مقابله با این پدیده شوم، شرکت ها نیز باید برای حفظ سهم بازار خود، با استفاده از ابزارهای علمی به مقابله با این معضل بپردازند. همچنین خریداران نیز باید با افزایش سطح آگاهی و احساس مسئولیت خود، موجبات زیان به خود و دیگران را فراهم نیاورند.

در این قسمت سعی شده با ارائه چند راهکار اثر بخش، قدمی در راستای مقابله با این پدیده شوم برداشته شود.

 

راهکار اول : افزایش کیفیت ارائه خدمات شرکت ها

با توجه به اینکه کیفیث ارائه خدمات یکی از بزرگ ترین مزیت های رقابتی شرکت ها می باشد، در این مقاله سعی شده با استفاده از شاخص های جدید این مفهوم که در مدل ISQ ارائه شده است، از این شاخص ها به عنوان حربه ای برای مقابله با محصولات تقلبی استفاده گردد. اگر بخواهیم با استفاده از مفهوم کیفیت ارائه خدمات به جنگ محصولات تقلبی برویم ابتدا در قدم اول باید بر تفکرات و تصورات مشتریان تأثیر بگذاریم. مشتری باید با آگاه سازی کافی به طور منطقی باور کند که خرید محصول اصل هم از لحاظ شخصی و هم از لحاظ اجتماعی به نفع اوست و خرید محصولات تقلبی که به ظاهر ارزانتر و جذابتر هستند، به ضرر او و جامعه است. در قدم دوم باید به قلب مشتریان وارد شد. با ایجاد احساس خوب حاصل از یک ارتباط لذت بخش، باید برای مشتریان ارزش های جدید بوجود آورد. لذت هایی که نه تنها مانع خرید محصولات تقلبی می شوند بلکه مشتری احساس می کند که در صورت خرید محصول تقلبی نه تنها محصول ارزشمندی دریافت نکرده بلکه با خرید و استفاده از آن محصول از ارزش خود او نیز کم می شود. درقدم سوم کیفیت فنی قابل قبول محصول است که خدمت شرکت به مشتری را کامل می کند و مشتری را از یک ارتباط اثربخش با شرکت به شور و شعف می رساند.

 

راهکار دوم : تشریح معنای واقعی بعضی القاب اغوا کننده برای محصولات تقلبی برای فریب خریداران

متاسفانه برخی فروشندگان محصولات تقلبی برای متقاعد کردن مشتریان برای خرید این محصولات از واژگانی استفاده می کنند که گر چه مترادف با معنای کالای تقلبی هستند، ولی چندان برای بعضی خریداران مفهوم نیستند که در اینجا به تشریح دو نمونه زیر میپردازیم:

  • فیک : فیک یک لغت انگلیسی به معنای جعلی می باشد. معنی این کلمه خود گویای همه چیز است و خریدار کافی است فقط معنی این لغت را بداند تا به احتمال زیاد از خرید آن منصرف شود.
  • های کپی : این اصطلاح نامفهوم در عمل به معنای نسخه مشابه محصول با ویژگی ها و مشخصات بسیار نزدیک می باشد. این واژه در بسیاری مواقع توسط برخی فروشندگان به جای کلمه فیک استفاده می شود تا ذهن مشتری از تقلبی بودن کالا منحرف شود و در گاهی اوقات حتی برای محصول تقلبی وجهه بهتری ایجاد شود.

راهکار سوم : آگاهی سازی مشتریانی که آگاهانه اقدام به خرید محصولات تقلبی می کنند

برخی خریداران به طور آگاهانه با توجیحاتی مانند قیمت کمتر یا عدم دسترسی به کالای اصلی با برند خاص، اقدام به خرید محصولات تقلبی می کنند. برای نفی این اشتباه به ارائه یک مفهوم مهم به نام خرید اثر بخش میپردازیم.

خرید اثربخش : کارشناسان حوزه علوم اجتماعی، خرید کردن را یک ابزار ضروری در تامین نیازهای اولیه مانند خوراک و پوشاک و ارضای نیازهای روانی مانند تنوع طلبی، جلب توجه اطرافیان، افزایش اعتماد به نفس یا کاهش اضطراب معرفی می کنند و توجه به الگوهای صحیح خرید و مصرف را یکی از مهم ترین معیارهای برخورداری از بهداشت روانی و زندگی سالم می دانند. مشتری در صورتی می تواند یک خرید اثربخش داشته باشد که هم نیاز اصلی او تامین شود و هم از فرایند خرید خود احساس آرامش و رضایت داشته باشد. رضایتی ماندگار نه لحظه ای. با توجه به توضیح فوق به این نتیجه می رسیم که هیچگاه خرید آگاهانه محصولات تقلبی رضایت دراز مدتی ایجاد نخواهد کرد و هیچگاه خرید محصولات تقلبی، خرید اثربخشی نخواهد بود. اگر توان مالی خرید برند خاصی را نداریم، قطعا خرید محصول تقلبی خرید اثربخشی نیست و می توان با کمی تحقیق برند اصلی دیگری که دارای قیمت کمتری می باشد را انتخاب کرد.

 

 

 

بعد بین المللی : با خرید کالاهای تقلبی موجب رواج جرایم سازمان یافته نشوید.

در تاریخ 14 ژانویه 2014 ، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد یک کمپین جهانی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان پیرامون سالانه 250 میلیارد دلار قاچاق غیر مجاز کالاهای تقلبی بنیان نهاد. این کمپین با شعار، “با خرید کالاهای تقلبی موجب رواج جرایم سازمان یافته نشوید” به مصرف کنندگان اطلاع می دهد که خرید کالاهای تقلبی می تواند گروه های مجرمین سازمان یافته  را تغذیه کند و امینت و سلامت مصرف کننده را در معرض خطر قرار دهد و موجب دیگر نگرانی های زیست محیطی و اخلاقی شود.

این کمپین بر اعلامیه خدمت عمومی جدیدی که بر روی صفحه نمایش واقع در میدان تایم در نیویورک برای نخستین بار به نمایش گذاشته شد و قرار است از این ماه توسط چندین ایستگاه تلویزیونی بین المللی پخش شود، تمرکز دارد. این کمپین از مصرف کنندگان می خواهد تا به منظور افزایش آگاهی درباره پیامدهای جدی این تجارت غیر مجاز، نگاهی به فراسوی کالاهای تقلبی داشته باشند.

قاچاق غیر مجاز و فروش کالاهای تقلبی، برای مجرمین منبع درآمد قابل توجه و امکاناتی جهت پول شویی درآمدهای غیرمجاز دیگر فراهم می کند. به علاوه، پول های به دست آمده از فروش محصولات تقلبی می توانند برای تولید بیشتر کالاهای تقلبی یا دیگر فعالیت های غیر مجاز هدایت شده و استفاده شوند.

به عنوان جرمی که هر کسی را به طریقی تحت تأثیر قرار می دهد، کالاهای تقلبی خطری جدی بر امنیت و سلامت مصرف کننده به شمار می روند. بدون هیچگونه مقررات قانونی و با منابع بسیار کم، مصرف کنندگان در خطر محصولات غیر مفید و غیر ایمن هستند و کالاهای تقلبی معیوب می توانند منجر به مصدومیت و در برخی موارد مرگ شوند. تایر، لنت ترمز، و ایربگ، قطعات هواپیما، کالاهای مصرفی الکترونیکی، شیرخشک و اسباب بازی تنها تعدادی ازجمله اقلام مختلفی هستند که مورد تقلب واقع شده اند.

دارو های تقلبی نیز خطر جدی برای سلامت مصرف کنندگان محسوب می شوند. فعالیت مجرمانه در این زمینه، تجارت بزرگی است. فروش داروهای تقلبی از شرق آسیا و منطقه اقیانوس آرام تا جنوب شرق آسیا و آفریقا تنها در حدود 5 میلیارد دلار در سال است. داروهای تقلبی در بهترین حالت حاوی هیچ ماده فعالی نیستند و در بدترین حالت می توانند حاوی مواد شیمیایی ناشناخته و بالقوه مضر باشند. فهرست داروهای تقلبی بسیار گسترده است و می تواند از مسکن های عادی و آنتی هیستامین ها تا داروهای سبک زندگی مانند آنهایی که برای کاهش وزن و اختلالات جنسی مصرف می شوند و داروهای حیاتی از جمله آنهایی که برای درمان سرطان و بیماری های قلبی استفاده می شوند را شامل شود.

هنگام سنجش تأثیرات تقلب، دامنه گسترده ای از مسائل اخلاقی همچنین می تواند مورد بازبینی قرار گیرد. استثمار نیروی کار همچنین جنبه ای از تولید کالاهای تقلبی با کارگران کم درآمدی است که با مشکلات امنیتی و ایمنی با شرایط غیرقانونی و بدون منفعت یا با منفعت بسیار کم مواجه هستند. مشکل قاچاق مهاجرین نیز با تجارت تقلبی تشدید می شود.  گزارش ها نشان می دهند تعداد زیادی از افرادی که قاچاق شده اند مجبور به فروش کالاهای تقلبی برای پرداخت هزینه های قاچاقشان می شوند.

از نقطه نظر زیست محیطی نیز، تقلب چالش قابل توجهی را ایجاد می کند: بدون وجود هیچ گونه مقرراتی شانس بالایی وجود دارد که رنگ موهای سمی مضر، مواد شیمیایی و مواد ناشناخته استفاده شده در کالاهای الکتریکی به طور مناسب دور انداخته نشده و منجر به آلودگی زیست محیطی جدی شود.

همانگونه که آقای یوری فدوتوف، مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد عنوان کرده است، “در مقایسه با دیگر جرایم مانند قاچاق مواد مخدر، تولید و توزیع کالاهای تقلبی فرصت هایی با خطر کم/ سود زیاد برای مجرمین فراهم می آورد. تقلب، فعالیت های پول شویی را تغذیه و فساد را تشویق می کند. همچنین شواهدی از مداخله یا همپوشانی با قاچاق مواد مخدر و دیگر جرایم جدی وجود دارد.”

گروه های مجرمین از همان مسیرهای یکسان و مشخصی برای انتقال کالاهای تقلبی استفاده می کنند که برای قاچاق مواد مخدر غیرمجاز، تسلیحات و انسان استفاده می کنند. در سال 2013، برنامه مشترک حمل و تحویل تحت نظارت دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد و سازمان جهانی گمرک در بیش از یک سوم کانتینرهای توقیف شده کالاهای تقلبی پیدا کرد، اگرچه این برنامه در ابتدا برای ردیابی مواد مخدر طراحی شده بود.